משפחת פוזננסקי - לודז


המטייל בעיר לודז', ברחובותיה הראשיים , במוזיאונים, במוסדות תרבות בבית הקברות היהודי ואפילו במרכזי הקניות והבילוי המודרניים, נתקל בשם שחוזר על עצמו- פוזננסקי . מיהו האיש שהשאיר עקבות גדולים כל כך בהסטוריה ובמראה העיר ? מהו סיפורו ?

ניתן להגיד כי סיפורה של משפחת פוזננסקי הוא סיפור צמיחתה של העיר עצמה,
כמרכז טקסטיל בינלאומי, ושל יהודיה – מיעוט יוזם מוכשר וחרוץ, שהיה לו חלק חשוב כל כך בשגשוגה .
זהו סיפור שראוי להזכירו ,לבקרו ולהראותו בגאוה לדור הצעיר כמופת לתפארת של יהודי פולין.

משפחת פוזננסקי – סיפור הצלחה
מאזור מוצאה של המשפחה העיר פוזנן ומכאן , כנראה שמה- פוזננסקי. אבי המשפחה קלמן פוזננסקי ,סוחר וצבעי טקסטיל מגיע ללודז מעיירה באזור לודז' בשנת 1834 עם גלי יהודים אחרים המחפשים הזדמנות בעיר המתפתחת. בית המסחר שלו נוחל הצלחה מסויימת .לקלמן ולזוגתו מלכה שבעה בנים ובנות .

הצעד הרציני הראשון להרחבת העסק המשפחתי נעשה ע''י הבן הצעיר ישראל קלמנוביץ פוזננסקי
בשנת 1851 הוא נושא לאשה את לאוניה הרץ LEONIA HERTZ מורשה .כנדוניה מביאה לאוניה עסק לממכר טקסטיל בשווי 750 רובל וכן קשרים מסחריים מצוינים של משפחתה בעיר ורשה. לישראל עצמו מפעל טקסטיל בינוני ותואר של אומן בייצור טקסטיל.
בשנת 1852 מעביר האב את מניותיו לישראל מאחד באופן חוקי את רכוש המשפחה ומרחיבם.ישראל עצמו עוסק בהצלחה רבה לפתח את מפעלי היצור שלו לצד פעילות עסקית מוצלחת במסחר בחומרי גלם כמו צמר וכותנה.
בנישואין מוצלחים אלו נולדים שבעה ילדים .
ישראל המוכשר עושה חיל בעסקיו ומסחרו בשנת 59 הוא בעלים של 50 סדנאות אריגה קטנות ו75 אורגים. הונו שמו הטוב ונסיונו המקצועי גדלים הוא מתקבל לאיגוד התעשינים, נכנס לבורסה וקונה אדמות בעיר. בשנת 1871 הוא קונה את החלקות לאורך רחוב אוגרודובה שם עתידה לקום '' אימפריית הטקסטיל '' שלו. כאן הוא מקים את שכונת המגורים של פועליו, מפעל אריגה מודרני ובו 200 נולים מכניים העובדים בכוח הקיטור. בהמשך הוא מוסיף עוד כ1000 נולים ופותח מחלקת גימור. הוא בונה כנסיית עץ לפועליו הפולניים, מקים יחידת מכבי אש משלו.
בשנת 1877 הוא קונה את החלקה בפינת אוגרודובה כאן יקום בעתיד ארמון המגורים הגדול ביותר בלודז' הוא משכלל ובונה את מבנה התעשיה היפה והגדול ביותר בפולין ובו 5000 מכשירי טוויה ואריגה . על מפעלו כתעשיין הוא זוכה במדליית ארד בתערוכה העולמית בפריז.
אל המפעלים הללו נוספים מפעלי גז , מפעלי צביעה , עסקי יצוא ויבוא עם האימפריה הרוסית.
בשנת 1900 מערך הונו ב- 11,000,000 מיליון רובל . בשנה זאת הוא נפטר והעסק עובר לידי בנו איגנצי . הוא נקבר בבית העלמין היהודי במאוזלאום מפואר.



איך מגיעים

אם הגענו ברכב פרטי, כדאי להחנות את הרכב בקרבת ארמון פוזננסקי, הנמצא ברחוב אוגרודובה 15 Ogrodowa פינת זאכודניה Zachodnia. נתחיל את הסיור בפינת אוגרודובה פיוטרקובסקה נפנה ימינה לרחוב פיוטרקובסקה ונלך לאורכו.
אם הגענו מוורשה או קרקוב לתחנת הרכבת 'מערב' נוכל להגיע למרכז העיר או לתחנת ראדגאסט בתוך כמה דקות בעזרת מונית במחיר כ 20 זלוטי, או עם אוטובוס וחשמלית שיביאו אותנו לא הרחק מארמון פוזננסקי.
בתוך העיר: חשמליות מס' 2, 3, 7, 11, 11A, 15, 46. אוטובוסים מס' 59, 78, 95, 96, 99, 99A
קישורים
היופי הבלתי רגיל של לודז' סדרת צילומים מרהיבה

2 comments:

בנימין מפתח תקווה said...

יפה מאד.
רעיון משובח, לספר על ההיסטוריה של משפחת פוזננסקי, הראויה להנצחה בכל דרך.

Rivka said...

מי יודע על הצאצאים של משפ. פוזננסקי כיום, והאם ניצלו מהשואה?