ארמון ישראל פוזננסקי


הקלק כדי לקבל תחזית מפורטתכדאי לצלםמוזיאוןמעניין מאדאנגלית

JGuide LO OG MU 3S


ברחוב אוגרודובה Ogrodowa פינת רחוב זכודניה Zachdnia היה מבנה אופייני למשפחות חרושתנים בעיר. הוא היה צמוד לשטח המפעל, ארמון ענק, בסגנון נאו רנסנס צרפתי בעל אופי ייצוגי ששמש הן למטרות עיסקיות ורשמיות והן למגורי המשפחה . המתכנן היה אדריכל העיר Hilary Majewski . הבנין עבר שינויים רבים במשך השנים ומראהו העכשוי שונה מן התכנון המקורי. ישראל פוזננסקי שנפטר ב- 1900 לא זכה לגור בבנין המרשים , שבנייתו הסתיימה רק בשנת 1903
קישוטי חזית הבנין והחדרים הם בסגנון הארט נובו האופייני מאוד לראשית המאה במרכז אירופה (פראג , וינה ,) בעל אופי עשיר ולקטני ( אקלקטי) . בחזית תבליטים ופיסול המסמלים שפע , עבודה ויצירה. כיפות ומגדלונים נבנו מעל אולם הנשפים. בחדרים הפימיים עושר של קישוט , כולל מוטיבים יהודיים.
חלקו המרכזי של המבנה היה הייצוגי והרישמי היו בו חדר אוכל גדול ואולם נשפים, היו בו סלונים קטנים לארוח אישי .
בקומת הקרקע באגף נפרד היו המשרדים ומחסני סחורה מוגמרת. בקומתו העליונה היו חדרי המגורים של המשפחה. לאגף היה מחובר גן חורף, מקורה בתקרת זכוכית .
הארמון עבר, מאז מלחמת העולם הראשונה בעלים ושינויים רבים. גן החורף חוסל ונוספו אגפים. שמש כמבנה רשויות , בזמן מלחמת העולם השניה שמש כמרכז השלטון האזרחי הנאצי. מאז 1975 משמש כמשכנו של המוזיאון ההסטורי של העיר לודז'.
בשנת 1975 הוחלט להקים בלודז מוזיאון אשר ייצג את תולדותיה. המקום שנבחר להיות משכנו היה ארמון ישראל פוזננסקי. אין ספק כי הבחירה בארמון ההדור והייצוגי הייתה מצויינת, היא יצגה את הדינמיות והכישרון של תושבי לודז ומבחינתנו יצגה את תושביה היהודיים ותרומתם לתעשיה ולתרבות. במוזיאון הושם דגש על מגוון נושאים: ספור העיר והתפתחותה , אופיה התעשייתי הייחודי, מגוון תושביה, שואת יהודי לודז', חיי האמנות והתרבות, הארכיטקטורה הקולנוע והספורט. משך יותר משלושים שנות קיומו הפך המוזיאון מאגר מידע גדול המשמש חוקרים ומתעניינים.
בשנות השמונים והתשעים היה זה מוזיאון לודז' שהציג תערוכות בנושאים שהיו אסורים בעבר כגון תערוכה על חיי המרשל יוזף פילסודקי , Armia Krajowa , סיפורו של גטו לודז' ועוד. במוזיאון ובשלוחותיו מתקיימים ארועים מוזיקאליים, סמינרים ופעיליות רבות אחרות.
במוזיאון תצוגות קבועות ומתחלפות ואוספים רבים. בין התצוגות הקבועות , הממוקמות בחדרי הארמון , חדרים המוקדשים לארתור רובינשטיין, יוליאן טובים, יאן קארסקי – חסיד אומות עולם וכמובן בונה הארמון ובעליו ישראל פוזננסקי.



שעות פתיחה : 11-1700 סגור ביום שישי ביום א חינם

No comments: